Guldgris

Ørjan Bertilsson

I vårt naboland Sverige ble premiumproduktet «Guldgris» lansert våren 2011. Vi kan allerede trygt slå fast at dette er en suksess. Svenskene spiser 36 kg svinekjøtt per år, 10 kg mer enn Ola Nordmann.  

Det er et tredvetalls svineprodusenter i Sverige som produserer den såkalte «Guldgrisen». «Guldgrisen» er en trerase-krysning som alltid har Norsvin Duroc som far. «Guldgrisen» står i dag for 5-10 prosent av volumet ved fem av de private slakteriene som er tilknyttet Svenska Avelspoolen AB (AP). Målet er å doble dette. I Sverige distribueres Norsvins produkter via datterselskapet AP. Vi har 100 % markedsandel på Landsvin og ca. 35 % markedsandel på Duroc i Sverige.

Positivitet

Å være «Guldgris»-produsent i Sverige har gitt et positivt løft i en ellers tøff hverdag for svenske svineprodusenter. I 2011 ble det produsert om lag 2,8 millioner slaktegriser i Sverige, en nedgang på over 1,5 millioner siden midten av nitti-tallet. I tillegg til mange år med dårlig økonomi, ble svensk svineproduksjon rammet av en dyrevernskandale i 2010, noe som gjorde at stoltheten over å være mat- og svineprodusent i Sverige sank ytterligere. Men, med AP og Norsvins satsning på «Guldgris» håper vi at vi kan være med å snu trenden. Positive tilbakemeldinger kommer det stadig mer av ettersom «Guldgris» blir mer kjent. Lanseringen skjedde på vårparten i fjor, og «Guldgris» var en del av svensk TV4’s sommerturné. På denne turneen wok’et sporty AP-ansatte «Guldgris» og delte ut smaksprøver til smakslystne svensker. Og vi kunne skryte av å ha de lengste køene av alle utstillerne på turneen. Selv om svenskene spiser mye svinekjøtt, og er spesielt kjente for sin «julskinka», etterspørres et produkt som ikke er i volumkategorien, men i mindre stykningsdeler pakket i egne skåler.

Ekstra smakfull – Ekstra saftig

Det som skiller «Guldgris»-produktene fra andre er blant annet at forbrukerne opplever kjøttet som mer saftig, og med en mer delikat farge. Det første kan slakteriene bekrefte ved at drypptapet er mye lavere, og at kjøttsaften dermed ikke «renner bort», og at det er mindre behov for salt og andre tilsetningsstoffer for å bevare den gode smaksopplevelsen. «Guldgris»-konseptet appellerer til de som vurderer smak, saftighet og mørhet ved valg av svinekjøtt i mengden av «tonnvarene» som presenteres i hyllene i svensk dagligvare. Disse forbrukerne er villige til å betale om lag 15-18 prosent mer for «Guldgris» enn for «vanlig» svinekjøtt. Målet er at «Guldgris»-produsentene også skal få en krone ekstra pr. kilo i betaling. Og det vet nok de svenske svineprodusentene å sette pris på.

Stolte avlere

Avlerne av «Guldgris» har vært sentrale under lanseringen av produktet. For hva er vel bedre å vise fram enn en «ekte bonde»? Dette gir produktet både en merverdi og en troverdighet, og har vært viktig for å lykkes så bra. Ørjan Bertilsson (bildet) med familie bor på Persgården Blixtorp i Varberg sør for Gøteborg. Han er en av våre bønder som har deltatt og reist Sverige rundt og snakket varmt om sitt arbeid som produsent av «Guldgris». I tillegg til at Ørjan har vært en viktig markedsfører og bidragsyter, tror jeg at denne avvekslingen i det daglige arbeidet på gården bidrar til å øke stoltheten av å være svensk matprodusent. For forbrukerne er interesserte i å møte «virkeligheten» og høre hvor maten kommer fra. Les mer om Guldgriskonseptet på www.guldgris.se.

Skrevet av: Wenche Helseth, informasjonssjef - Foto: Persgard/Avelspoolen

Nøkkelord: Norsvin International