Tekst og bilde av: Øystein Moen, Organisasjons- og fagkonsulent i Norsvin
Link til hele innspillsdokumentet ligger nederst i artikkelen.
På bakgrunn av fagkunnskap, dialog med faginstanser og innspill fra fylkeslagene har vi kommet frem til dette innspillet. Slik forslaget foreligger nå, vil det gi store økonomiske konsekvenser for enkeltprodusenter. Norsvin mener at flere av vurderingene rundt lovforslagene bør sees på nytt, noen paragrafer bør fjernes helt, og andre bør endres før denne forskriften blir gjeldende fra 1. januar 2025. Vi har gitt innspill på som angår svineprodusenter og det er i hovedsak bare fire paragrafer vi har innvendinger mot.
Paragraf 7: krav om tett tak eller annet dekke på svinegjødsel
Paragraf 7 foreslår krav om at svinegjødsel skal ha tak eller annet dekke som begrenser fordamping til luft. Men dette endringsforslaget er basert på foreldet bakgrunnsmateriale om utslippstall og beregningsmodeller. Nyere beregninger fra NIBIO viser nå at tett tak samlet sett ikke reduserer klimautslipp for svinegjødsel, men heller vil føre til økt klimautslipp. Norsvin mener derfor at “tett tak” ikke kan være en del av endringsforslaget.
Endringsforslaget om at svinegjødsel kan ha “annet dekke” kan heller ikke gjelde før det har blitt gjort en konsekvensutredning av annet dekke. Etter en slik konsekvensutredning kan paragraf 7 (uten ordlyden tett tak) kun foreslås hvis konklusjonen av konsekvensutredningen for “annet dekke” er at dekke er samfunnsøkonomisk fornuftig sett opp mot miljøeffekten dette endringsforslaget har som mål å oppnå. Hvis konsekvensutredningen for andre typer dekker viser seg å ha liten eller ingen miljønytte, mener Norsvin at paragraf 7, hva gjelder svinegjødsel, fjernes inntil ny kunnskap eller beregninger som viser en positiv miljønytte foreligger.
Paragraf 13 henviser til en driftsform som er ulovlig i Norge
Denne paragrafen henviser til at større anlegg for svinehold skal dokumentere reduksjon av utslipp av ammoniakk. Men referansen til større anlegg gjelder de som har fullspaltesystem. Dette er det ingen i Norge som har, da dette er ulovlig i henhold til holdforskriften. Norsvin mener derfor at det som angår svin i denne paragrafen kan fjernes.
Paragraf 14 innskrenker mulighetene for å spre møkk på høsten
Det foreslås at det kan spres organisk gjødsel fra 1. mars til 1. september. Norsvin mener at de som etablerer høstetablerte vekster for overvintring, må få lov til å spre organisk gjødsel frem til 20. september. Norsvin er bekymret for at mange heller vil slutte enn å utvide gjødsellagerkapasitet på grunn av innskrenkning av spredetidspunktet. Forskriften foreslår en overgangsordning ut året 2027 for de som ikke har tilstrekkelig lagerkapasitet. Norsvin mener at overgangsordningen bør vare ut året 2030.
Paragraf 20 begrenser tilførsel av fosfor på jordbruksareal
Forslaget legger opp til å enten følge normtall eller at man kan dokumentere en oversikt over fosforstrømmer inn og ut av husdyrholdet. Dette er et fornuftig prinsipp. Svineprodusenter kjøper fôr med ulikt fosforinnhold avhengig av hvilken type spesialisering og effektivitetsnivå besetningen har. Tilvekst hos grisen og dertil avleiring av fosfor til kjøtt og fosfor i husdyrgjødsel er ulikt for den enkelte besetning.
Norsvin mener det bør gis offentlige midler til å utvikle en beregningsmodell som innhenter effektivitetstall fra de ulike husdyrkontrollene og fosforinnhold i ulike fôrtyper for den enkelte gård, slik at bønder får en god oversikt over fosforstrømmer uten å måtte beregne dette selv. En slik beregningsmodell vil gi vesentlig mindre arbeid for den enkelte bonde, mindre risiko for feilkilder og være enklere å kontrollere for forvaltningen.